شنبه، ۰۱ ثور ۱۴۰۳

همایش بزرگداشت از شهید وحدت ملی شهید استاد مزاری

تاریخ دوشنبه، ۱۲ ثور ۱۴۰۱
نویسنده
دسته بندی همایش‌ها علمی فرهنگی
امتیاز دهی
امتیاز 0از 5 - 0 رای
بازدید 1322

تجليل از شهيد مزاري براي نخستين بار در ارگ رياست جمهوري افغانستان

23 حوت 1396

كابل - ايرنا - نهاد رياست جمهوري افغانستان براي نخستين بار در 17 سال گذشته به مناسبت بيست و سومين سالروز شهادت «عبدالعلي مزاري» رهبر حزب وحدت اسلامي افغانستان، آيين تجليلي را ميزباني كرد كه علاوه بر رئيس جمهوري و رئيس اجرايي دولت وحدت ملي اغلب مقامات كشوري درآن حضور داشتند.

به گزارش ايرنا، «محمد اشرف غني» رئيس جمهوري افغانستان امروز / چهارشنبه / با مقامات دولتي در آيين تجليل از فردي حاضر شدند كه در منظر افكار عمومي اين كشور نماد مقاومت مستقل در برابر اشغالگري ارتش شوروي سابق، محور وحدت آفرين اقوام و شهيد مبارزه با تحجر و خشونت طالبان است و از گروهي نمايندگي مي كند كه به رغم قرن ها نامهرباني حاكمان متعصب ، همواره پاسدار كيان ميهن خود بودند.

«محمد اشرف غني» در اين آيين گفت كه قانون اساسي افغانستان امروز جلوه هاي فكري و انديشه هاي وحدت آفرين شهيد مزاري را بازتاب مي دهد و ديگر وضعيت مناطق مركزي افغانستان كه ساكنانش هزاره هستند و مذهب تشيع دارند به گذشته بازنخواهد گشت.

او افزود كه اين مراسم تجليل از مزاري را براي اين ارگ رياست جمهوري برگزار كرده است ، چون اين كاخ متعلق به همه مردمان اين كشور است و هيچ ربطي به حاكمان و رهبران آن ندارد و فقط به طور امانت بين روساي جمهوري دست به دست مي شود تا قانون اساسي را اجرا كنند.

«محمد سرور دانش» معاون دوم رئيس جمهوري افغانستان نيز در اين آيين به تبيين انديشه هاي سياسي و فرهنگي شهيد مزاري پرداخت و گفت كه وي تحت هيچ شرايطي به خواسته هاي خلاف منافع ملي تن نداد.

وي تجليل از مزاري را در مركز اقتدار قدرت در افغانستان به عنوان تحول عظيم و تحقق آرمان ها و خواسته هاي مزاري دانست و افزود كه امروز بخش بزرگي از آن انديشه هاي او محقق شده است هر چند راه زيادي براي نهادينه شدن آن باورها در پيش روست.

به باور دانش عدالت اجتماعي، انتخابات آزاد و عادلانه، وحدت ملي و برادري اقوام از فرازهاي مهم انديشه هاي شهيد مزاري بود كه به نام طرح «چهارجانبه» معروف است.

دانش تصريح كرد كه مزاري مي گفت تا زماني مبارزه خواهد كرد كه ديگر هزاره بودن در افغانستان جرم نباشد و در عين حال تأكيد مي كرد كه حق خواستن به معني دشمني با ديگران نيست و او دشمني ميان اقوام را فاجعه مي دانست.

دانش گفت كه جنگ تحميل شده در دوران حمله شوروي و درگيري هاي داخلي شرايطي بود كه مشكلات را براي همه بوجود آورد اما مزاري با وجود اين مشكلات استقلال خود را حفظ كرد و برخلاف ادعاي شماري از احزاب و رهبران آنها از هيچ كشوري پول نگرفت و فقط با كمك مردم و مهاجران افغان در خارج از كشور مبارزه خود را سامان مي داد.

به گفته معاون دوم رئيس جمهوري افغانستان او از نسلي نمايندگي كرد كه 62 درصد مردم آن توسط «اميرعبدالرحمان» يكي از حاكمان اين سرزمين كشته و نابود شدند.

سرور دانش گفت كه رفتار عبدالرحمان با مردم هزاره و شيعيان اين كشور نسل كشي بود و ما حق داريم نسبت به اين درد بينديشيم و ناراحت باشيم و مزاري عدالت اجتماعي و وحدت ملي را به عنوان يك چيزي انتزاعي مطرح نمي كرد بلكه براي آن طرح عملي داشت تا ديگر آن وقايع براي هيچ قومي تكرار نشود.

«سيد حسين عالمي بلخي» وزير امور مهاجران افغانستان نيز در اين نشست درباره شخصيت علمي و ديني مزاري گفت كه با وي از نزديك آشنايي داشت و شخصيت وي از درون حوزه ديني شكل گرفت.

وي گفت كه مزاري در دوران آموزش درحوزه علميه «نجف اشرف» از هزينه هاي حوزه استفاده نكرد و با پول شخصي و كمك پدرش به ادامه آموزش ديني و علمي پرداخت و شخصيت مزاري ريشه ديني داشت و «سيد اسماعيل بلخي» الگوي رفتاري سياسي و فرهنگي او محسوب مي شود.

بلخي خطاب به حاضرين در اين آيين گفت كه شخصيت مزاري را به سه سال جنگ داخلي كابل خلاصه نكنيد ،وي شخص بزرگ با انديشه هاي والا و طرح هاي بزرگ ملي بود و به تنهايي براي وحدت مردم ، مسيري هاي سخت گذري را در كشور پياده طي كرد.

«عبدالله عبدالله» رئيس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان نيز از شهيد عبدالعلي مزاري به عنوان رهبر صاحب انديشه و تفكر ياد كرد كه براي تغيير و عدالت اجتماعي در كشور به سختي مبارزه كرد و تا پاي جان ايستاد.

به گفته او مزاري گام هاي بلند و استواري را براي تغيير و ايجاد برابري ميان مردم افغانستان برداشت و گفت كه ما از او چيزهاي زيادي آموخته ايم.

«عبدالعلي مزاري» يكي از رهبران شيعه اقوام هزار افغانستان است ؛ هزاره ها در تاريخ اين كشور مردماني سخت كوش و محروم نگهداشته محسوب مي شوند كه با رهبري مزاري به عنوان فرمانده جهاد عليه نظاميان شوروي سابق هم دوش ديگر مردمان اين كشور جنگيدند.

مزاري پس از شكست شوروي در افغانستان و با آغاز جنگ هاي داخلي در دهه هفتاد در كابل تلاش كرد كه احزاب هفت گانه شيعه را تحت نام حزب وحدت جمع كند و تا حدودي نيز موفق به اين كار شد.

او در سال 1373 با ورود گروه طالبان به بخش هاي جنوب و غرب كابل پايتخت افغانستان عملا در برابر مهاجمان تنها ماند و در نهايت در اسفند همان سال بدست طالبان در منطقه اي به نام «چهارآسياب» كشته شد.

نظرتان را بنویسید:

comment